جلسه 863 شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز سه شنبه در محل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه 863 شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این جلسه به موضوع اصلاح و تکمیل مصوبه جلسه 843 درباره سیاستهای سنجش و پذیرش اختصاص داشت، اعضای شورا و رئیس محترم جمهوری بر توجه به تامین عدالت آموزش و رفع اضطراب از داوطلبین ورود به دانشگاهها و خانوادهها تاکید داشتند که این مصوبه هر دو امر را با دقت و وسواس مورد توجه قرار داده است. متاسفانه در حال حاضر 80 درصد قبولیها در رشتههای پرطرفدار اختصاص به دهکهای بالای اقتصادی دارد.
در حال حاضر با نگاهی به ورودیهای سال تحصیلی 98-99، 87 درصد، معدلهای پایین اختصاص به دهکهای 8 و 9 و 10 دارد. این در حالیست که 84 درصد قبولیها با رتبه زیر 3000 اختصاص به 3 دهک بالای درآمدی دارد. بنابر این وضعیت فعلی نشان دهنده عدم وجود عدالت آموزشی است. 86 درصد قبولیهای رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر 14 درصد بوده است. آیا وضع فعلی تامین کننده عدالت آموزشی است. در استانهایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان، درصد افراد برخوردار از معدل بین 19 تا 20 در سال دوازدهم، در مجموع رشتههای ریاضی، تجربی و علوم انسانی کمتر از استانهای برخوردار به جهت امکانات و توانائی مردم بوده است. قطعا ورود به دانشگاه بر مبنای کلاسهای کنکور، شاخص تعیین کنندهای برای عمق سواد نیست ولی در واقعیت تاثیر قطعی بر سرنوشت داوطلبین دانشگاه خصوصا برای رشتههای پرطرفدار دارد.
وی افزود: بر این اساس تاکید شد کسانی که در مناطق محروم هستند باید بتوانند در این نظام به صورت متناسب سنجش شوند و شانس مناسبی برای ورود به رشتههای پررقابت داشته باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: نکته دیگری که در این مصوبه مورد تاکید است مربوط به آموزش و پرورش است. بالاخره دانش آموزان 12 سال در مدرسه تحصیل میکنند و باید ارزش کار آنها سنجیده شود و بتواند ساحتهای تربیتی لازم را آموز ش ببیند، در صورتی که در نظام فعلی فقط کنکور در اولویت است و در 4 ساعت آزمون کنکور گرفته میشود تا مشخص شود که آینده داوطلب چگونه باشد. این در حالیست که با این روش جدید ترکیبی هم نظام تربیتی کار خود را به نحو احسن انجام خواهد داد و هم عملکرد 3 سال آخر دوره متوسطه مهم و نقش تدریجی در ورود به آموزش عالی خواهد داشت.
دکتر عاملی با استناد به وضعیت فعلی گفت: متاسفانه کسب و کار کنکور عامل اصلی تداوم روش سنجش و پذیرش از طریق کنکور است که ذی نفعان آن با جوسازی، تلاش بر عدم تغییر این نظام ناکارآمد و غیر عادلانه دارند. به بنگاههای تجاری کنکور توصیه میکنم، توان خود را بر عمق بخشیدن به دانش و علم اختصاص دهند و از مسیر وساطت انتقال دانش آموزان به دانشگاه خارج شوند.
در حال حاضر با نگاهی به ورودیهای سال تحصیلی 98-99، 87 درصد، معدلهای پایین اختصاص به دهکهای 8 و 9 و 10 دارد. این در حالیست که 84 درصد قبولیها با رتبه زیر 3000 اختصاص به 3 دهک بالای درآمدی دارد. بنابر این وضعیت فعلی نشان دهنده عدم وجود عدالت آموزشی است. 86 درصد قبولیهای رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر 14 درصد بوده است. آیا وضع فعلی تامین کننده عدالت آموزشی است. در استانهایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان، درصد افراد برخوردار از معدل بین 19 تا 20 در سال دوازدهم، در مجموع رشتههای ریاضی، تجربی و علوم انسانی کمتر از استانهای برخوردار به جهت امکانات و توانائی مردم بوده است. قطعا ورود به دانشگاه بر مبنای کلاسهای کنکور، شاخص تعیین کنندهای برای عمق سواد نیست ولی در واقعیت تاثیر قطعی بر سرنوشت داوطلبین دانشگاه خصوصا برای رشتههای پرطرفدار دارد.
دکتر عاملی تاکید کرد که در کشورهای پیشرفته جهان، در ورود به دانشگاه هم آموزش و پرورش نقش کلیدی و تعیین کننده در سنجش و ارزیابی داوطلب دارد و هم دانشگاه در پذیرش دانشجو نقش قطعی دارد. این در حالیست که فعلا هم سنجش و هم پذیرش توسط سازمان سنجش آموزش کشور با برگزاری کنکور 4 ساعته صورت میگیرد. نتیجه این روند فعلی کنکور، باعث عدم رضایت آموزش و پرورش و همچنین دانشگاهها و دانشجویان شده است.
دکتر عاملی با استناد به وضعیت فعلی گفت: متاسفانه کسب و کار کنکور عامل اصلی تداوم روش سنجش و پذیرش از طریق کنکور است که ذی نفعان آن با جوسازی، تلاش بر عدم تغییر این نظام ناکارآمد و غیر عادلانه دارند. به بنگاههای تجاری کنکور توصیه میکنم، توان خود را بر عمق بخشیدن به دانش و علم اختصاص دهند و از مسیر وساطت انتقال دانش آموزان به دانشگاه خارج شوند.
دکتر عاملی با استناد به وضعیت فعلی گفت: متاسفانه کسب و کار کنکور عامل اصلی تداوم روش سنجش و پذیرش از طریق کنکور است که ذی نفعان آن با جوسازی، تلاش بر عدم تغییر این نظام ناکارآمد و غیر عادلانه دارند. به بنگاههای تجاری کنکور توصیه میکنم، توان خود را بر عمق بخشیدن به دانش و علم اختصاص دهند و از مسیر وساطت انتقال دانش آموزان به دانشگاه خارج شوند.
دکتر عاملی عنوان کرد: براساس مصوبه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال های 1402 و 1403 فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی خواهد بود و در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم نیز اضافه میشود و در کنکور سال 1405 سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
وی اعلام کرد: سنجش تا الان فقط از طریق کنکور بود اما با مصوبه جدید، سنجش دو بخش میشود؛ یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی است و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی درسال 1402 صرفا 40 درصد خواهد بود و در سال 1403 به 50 درصد تاثیر قطعی میرسد و در سال 1405 به 60 درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظرسنجی از دانش آموزان گفت: اخیرا نظرسنجی با مقیاس مشارکت بیش از یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموزان صورت گرفته در اعلام نظر نسبت به اینکه "امتحانات نهایی پایه دوازدهم در مقایسه با کنکور اضطراب کمتری دارد"، 53 درصد با این گزاره موافق و 29 درصد مخالف و 18 درصد بدلیل مبهم بودن موضوع نظر مشخصی ندادهاند. همچنین نظر خورد را در مورد گزاره ترکیب نمره کنکور و امتحانات نهایی سنجش نتایج بهتری را به دست میدهد"، فقط 23 درصد مخالف بودهاند. این نشان میدهد که روش جدید ترکبیی رضایتمندی بالایی را به خود اختصاص داده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تاکید مصوبه جدید این است که کنکور دو بار در سال برگزار شود، و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار باشد به این معنا که اگر معدل سه سال آخر مطلوب نبود، دانش آموز میتواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. بنابراین اضطراب شکست و فاصل یکسال برای جبران برداشته میشود. کنکور فقط شامل دروس تخصصی میشود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: به نظر میرسد که چون در شیوه فعلی آینده فرد در چهار ساعت تعیین میشود، اضطراب آفرین است و داوطلبان احساس میکنند که اگر در چهار ساعت موفق نشوند باید برای سال آینده برنامهریزی کنند که باز هم ریسک قبول نشدن وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تاکید مصوبه جدید این است که کنکور دو بار در سال برگزار شود، و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار باشد به این معنا که اگر معدل سه سال آخر مطلوب نبود، دانش آموز میتواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. بنابراین اضطراب شکست و فاصل یکسال برای جبران برداشته میشود. کنکور فقط شامل دروس تخصصی میشود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر عاملی ادامه داد: داوطلبان برای ترمیم سوابق تحصیلی میتوانند به هر تعداد بار امتحان بدهند یعنی اگر دانش آموزی معدلش کم بود میتواند دوباره امتحان بدهد و معدلش را تقویت کند بنابراین ریسک کنکور و سوابق تحصیلی کم شده است. لذا پدر و مادرها هم آرامش بیشتری دارند که فرزندانشان در دوره زمانی تدریجی توانشان مورد ارزیابی قرار میگیرد و اگر در دوره ای موفق نشوند میتوانند دوباره جبران کنند و امتحان مجدد بدهند.
دکتر عاملی اعلام کرد: مصوبه جدید هیچ مغایرتی با قانون مجلس ندارند و همه موارد قانونی رعایت شده و در راستای مصوبه مجلس است. البته در تبصره 4 ماده 4، قانون سال 1392 مجلس شورای اصلامی سهم قطعی سوابق تحصیلی از 25 درصد تا 85 درصد پیش بینی شده است که به دلایل هیجانی اجرائی نشده است.
وی بیان کرد: زوایای مختلف سنجش و پذیرش در این روش دیده شده و چون تدریجی اجرایی میشود فشاری روی دانش آموز نمیگذارد و در آموزش عالی تنش ایجاد نمیکند. به نظر میرسد با ترکیبی شدن نظام سنجش این امکان را فراهم کردیم توان دانش آموز با کیفیت بهتری ارزیابی شود.
دکتر عاملی اعلام کرد: مصوبه جدید هیچ مغایرتی با قانون مجلس ندارند و همه موارد قانونی رعایت شده و در راستای مصوبه مجلس است. البته در تبصره 4 ماده 4، قانون سال 1392 مجلس شورای اصلامی سهم قطعی سوابق تحصیلی از 25 درصد تا 85 درصد پیش بینی شده است که به دلایل هیجانی اجرائی نشده است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور: برای دروس تخصصی دو نوبت در سال آزمون برگزار میشود که احتمالا تا هفته آینده جزییات آن را اعلام میکنیم، بر این اساس یک نوبت آزمون قبل از عید خواهد بود و یکی بعد از عید در تیرماه خواهد بود. در این دو آزمون همترازی صورت میگیرد.
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در ادامه گفت: کنکور از سال 1402 دچار تحولات اساسی خواهد شد و این مدل برای کاهش اضطراب و حفظ آرامش داوطلبان طراحی شده است.
وی افزود: در این مسیر جدید سنجش بر منبای سوابق تحصیلی و آزمون خواهد بود و کنکور بر محتوای کتب درسی متکی است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: در سال 1401 هیچ گونه تغییری نداریم و گزینش نهایی از 40 درصد سابقه تحصیلی مثبت و 60 درصد نمره کنکور خواهد بود.
پورعباس ادامه داد: برای سال 1402 به بعد بر مبنای مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گزینش صورت میگیرد. از سال 1402 فقط از دروس تخصصی سوال طرح میشود و چهار درس عمومی از کنکور حذف میشوند و نمره آنها به عنوان سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش دریافت میشود.
وی اعلام کرد: برای دروس تخصصی دو نوبت در سال آزمون برگزار میشود که احتمالا تا هفته آینده جزییات آن را اعلام میکنیم، بر این اساس یک نوبت آزمون قبل از عید خواهد بود و یکی بعد از عید در تیرماه خواهد بود. در این دو آزمون همترازی صورت میگیرد.
محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: این مصوبه در راستای عدالت آموزشی وضع شده است چراکه متاسفانه کنکور فضای کنونی جامعه را به شکل نامطلوبی تحت الشعاع قرار داده است. به دانش آموزان و والدین اطمینان میدهیم که از امسال امنیت آزمونها به شکل جدیتر پیگیری میشود.
وی افزود: دبیران در فضای امن طراحی سوالات را انجام میدهند سوالات به صورت رمزگذاری شده به حوزهها ارسال میشود و 5 دقیقه قبل از آزمون رمز سوالات برای حوزهها ارسال خواهد شد و امکان هیچ گونه خطایی وجود ندارد.
دکتر برزویی اضافه کرد: در تنظیم و تصویب این مصوبه، همواره سه محور عدالت آموزشی، کاهش استرس و دغدغه والدین و دانش آموزان و توجه به ماموریتهای تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش همواره مورد تاکید بوده است. بنابراین داوطلبان دغدغه نداشته باشند در روش جدید پذیرش در دانشگاهها، برای همه داوطلبان از اقشار مردم و از جمله مناطق محروم نگاه ویژه در نظر گرفته شده است.
رجبعلی بروزئی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور گفت: این مصوبه کار تمام وقت دو ساله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و از متخصصان زیادی در تنظیم آن کمک گرفته شده است.
دکتر برزویی اضافه کرد: در تنظیم و تصویب این مصوبه، همواره سه محور عدالت آموزشی، کاهش استرس و دغدغه والدین و دانش آموزان و توجه به ماموریتهای تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش همواره مورد تاکید بوده است. بنابراین داوطلبان دغدغه نداشته باشند در روش جدید پذیرش در دانشگاهها، برای همه داوطلبان از اقشار مردم و از جمله مناطق محروم نگاه ویژه در نظر گرفته شده است.